Przeskocz do treści

Wydział Prawa i Administracji Uniwersytet Warszawski

Program studiów

Proponowany program Studiów „Sztuka komunikacji w zawodzie prawnika” stanowi odpowiedź na sygnalizowaną wielokrotnie potrzebę poznania praktycznych narzędzi – umiejętności, jakie znajdują się w instrumentarium prawnika – profesjonalisty i które pomagają tworzyć jego nowoczesny wizerunek, tym samym wzmacniając konkurencyjność na rynku pracy. Wiedzę merytoryczną w zakresie nauk prawnych gwarantują studia, ukończone kursy, aplikacje. Istnieją jednak pewne formalne kompetencje, które pozwalają w pełni wykorzystać posiadany potencjał merytoryczny. Są to kompetencje w zakresie szeroko rozumianej komunikacji prawnika ze światem zawodowym (patrz program studiów).

Program Studiów „Sztuka komunikacji w zawodzie prawnika” obejmuje 151 godzin dydaktycznych (w tym 102 godziny wykładów oraz aż 48 godzin warsztatów). Przedmioty realizowane w ramach studiów zostały ujęte w cztery bloki tematyczne.

I  Blok językowy: Prawnik i jego język. Język prawa  
W ramach bloku językowego realizowane będą (w formie wykładów i warsztatów) między innymi następujące tematy:

  1. Dyskurs prawniczy z perspektywy prawnika pełniącego funkcję publiczną.
  2. Komunikacja prawnik – legislator a prawnik – praktyk – problemy praktyczne.
  3. Technika mowy – głos jako narzędzie pracy: trema, dykcja, intonacja, wyrazistość, komunikatywność (zajęcia z logopedą medialnym).
  4. Kultura wypowiedzi prawniczej.
  5. Retoryka, psychologia skutecznej komunikacji i edycja tekstów prawnych.
  6. Pisma prawne w pracy prawnika i ich znaczenie dla skutecznej komunikacji.
  7. Teksty i wypowiedzi prawne – poprawność merytoryczna i doskonałość formalna.
  8. Przekład prawny i sądowy – specyfika tłumaczenia tekstów prawnych. Problem „europeizacji” polskich tekstów prawnych.
  9. Komunikacja międzykulturowa w kontaktach zawodowych prawnika.

II  Blok etyczny: Etyka prawnika. Etyka zawodów prawniczych
W ramach bloku etycznego realizowane będą między innymi następujące tematy:

  1. Zawody prawnicze jako zawody zaufania prawniczego.
  2. Ścieżki kariery zawodowej prawników oraz wymiary sukcesu zawodowego prawników.
  3. Świat wartości współczesnych prawników.
  4. Etyka biznesu a etyka prawnicza.
  5. Etyka poszczególnych zawodów prawniczych (adwokatów, radców prawnych, sędziów, prokuratorów, notariuszy, komorników sądowych).

III Blok: Psychologiczne aspekty budowania skutecznej komunikacji w zawodzie prawnika
W ramach powyższego bloku realizowane będą (większość w formie warsztatów) między innymi następujące tematy:

  1. Budowanie wizerunku prawnika – aspekty psychologiczne, autoanaliza.
  2. Komunikacja interpersonalna – kształtowanie kanału komunikacyjnego w relacjach interpersonalnych, nawiązywanie i utrzymywanie relacji, intymność i dystans w relacjach, relacje z klientem; style komunikacji a relacje biznesowe, warunki skutecznej komunikacji z osobami o różnych stylach komunikacji; typy komunikacji niewerbalnej i ich wpływ na wizerunek, czynniki kształtujące pierwsze wrażenie.
  3. Wystąpienia i prezentacje w pracy prawnika – wystąpienia publiczne – przygotowanie do wystąpienia; wystąpienia sądowe – kryteria skuteczności, pożądany wizerunek i możliwości wprowadzenia zmian; prezentacje informacyjne i perswazyjne – przygotowanie i przeprowadzenie, badanie, uzasadnianie i przekazywanie własnych pomysłów, profesjonalne pomoce wizualne, prezentacje indywidualne i zespołowe.
  4. Asertywność jako cecha komunikacji w zawodzie prawnika – trening asertywności – ocena własnej asertywności ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu pracowniczego, świadomość własnego potencjału, zasoby – źródła siły postawa i umiejętności, odmowa, wyrażanie przekonań i uczuć, radzenie sobie z krytyką i manipulacją, prośby i polecenia, język ciała.
  5. Profesjonalne działanie prawnika w różnych kontekstach społecznych – prawnik w roli zwierzchnika, przywództwo – czyli zarządzanie relacjami w grupie; prawnik w roli członka grupy, role grupowe, efektywne działanie grupowe.
  6. Motywacja i definiowanie celów. Motywacja indywidualna i grupowa w miejscu pracy.
  7. Mnemotechnika, czyli sztuka skutecznego zapamiętywania i przechowywania informacji.
  8. Profesjonalna stylizacja osoby (zajęcia z wizażystką).
  9. Sztuka skutecznej komunikacji z perspektywy zawodowego aktora (zajęcia z zawodowym aktorem).

IV  Blok: Protokół dyplomatyczny w pracy prawnika
W ramach powyższego bloku realizowane będą między innymi następujące tematy:

  1. Precedencja – zasady protokolarnego ustalania pierwszeństwa (ważności) i starszeństwa podczas ceremonii, wizyt, spotkań, konferencji.
  2. Etykieta – zasady protokolarnego zachowania urzędnika w życiu zawodowym. Powitania, pożegnania, przedstawianie siebie i innych.
  3. Ceremoniał – organizacja i przebieg spotkań i uroczystości różnego szczebla, zaproszenia, miejsca w prezydium, etykieta flagowa.
  4. Organizacja przyjęć – dostosowanie przyjęcia do wagi okoliczności, rozsadzanie i zachowanie przy stole, obsługa stołu.
  5. Korespondencja, bilety wizytowe – podstawowe zasady prowadzenia korespondencji, elementy formalne pisma, nagłówek, inwokacja, zakończenie, podpis.
  6. Ubiór a protokół dyplomatyczny – protokolarny „dress code”.

Wśród wykładowców studiów są m.in.: prof. dr hab. Hubert Izdebski, prof. UW dr hab. Radosław Pawelec, prof. UW dr hab. Marek Zubik, doc. dr Elżbieta Łojko, dr Jagoda Bloch, dr Dobromir Dziewulak, dr Anna Jopek-Bosiacka, dr Adam Niewiadomski, dr Paweł Skuczyński oraz trenerzy komunikacji, prezentacji i wizerunku.